Tehisintellekti kasutamise hiljutine plahvatuslik kasv üldsuse poolt on vaid üks tagajärg pikaajalise töö tulemustest, mida on teinud erinevad era- ja avaliku sektori algatused eesmärgiga saada vahend, mis suudab lihtsustada ettevõtjate, töötajate, klientide ja kodanike elu üldiselt.
Eesti, mis on digitaliseerimise pioneer, ei saa endale lubada, et ta ei jääks tehisintellekti esilekerkimisest ilma, ning on juba mitu aastat arendanud vahendeid, mis võiksid parandada riigi ja kodanike vahelist suhtlust.
Seda ülesannet on usaldatud Eesti Vabariigi majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi valitsuse andmekaitse peaspetsialist Ott Velsbergile.
Andmeteaduse eksperdi Velsbergi ülesanne on jälgida valitsuse andmete ökosüsteemi strateegilist koordineerimist ja planeerimist, samuti erinevaid projekte sellistes valdkondades nagu tehisintellekt, andmehaldus, sealhulgas kodanikukeskne andmehaldus, eraelu puutumatust suurendavad tehnoloogiad ja avatud andmed.
Samuti juhib ta valitsuse tehisintellekti strateegia rakendamist ja on eelkõige seotud Eesti riigi virtuaalse assistendi Bürokratt arendamisega.
Termin Kratt pärineb eesti mütoloogiast, kus sellega tähistati kuradiga sõlmitud lepingust sündinud maagilist olendit, kes täitis oma peremehe kõiki käske.
Kuna Kratt muutus oma omanikule ohtlikuks, kui talle ei antud ülesannet, on sellest olendist nüüdseks saanud tehisintellekti metafoor, teenija, kelle suhtes tuleb olla ettevaatlik.
Nii et sõnamäng “bürokraadiga” ei olnud mõttekas.
Esmapilgul tundub Bürokratt olevat juturobot (vestlusrobot), mis on võrreldav teiste virtuaalsete assistentidega, mida võib leida paljudel veebilehtedel, mis juhatab teid sirvimisel ja vastab teie küsimustele.
Bürokratti eesmärk on vabastada kodanikud haldusmenetlustest, näiteks lubade taotlemisest või isikut tõendavate dokumentide uuendamisest, pakkudes kõigile kättesaadavat, lihtsasti kasutatavat ja intuitiivset platvormi.
Kuidas on Bürokratt siis võrreldav praegu palju kõneainet pakkunud tehisintellekti ChatGPT-ga?
Bürokratt, nagu härra Velsbergi meeskond on selle välja töötanud, on piiratud nende avalike teenustega, kes on valmis seda kasutusele võtma.
Teisisõnu, Bürokratt ei vasta teie küsimustele selle põhjal, mida ta leiab internetist, nagu seda praegu teeb ChatGPT, vaid kasutab selle asemel ressursse, mida teda kasutav teenus on talle andnud, ning tal on ka õigus täita haldusdokumente, kasutades teavet, mille ta saab kodanikuga vesteldes, ulatuses, mille asjaomased teenused on kindlaks määranud.
Bürokratt ei loo sisu tellimuse alusel, vaid kasutab teie esitatud teavet, et kiirendada kõige üleliigsemate ülesannete (näiteks vormide täitmine ja failide edastamine) töötlemist.
Et rohkem teada saada Bürokratt’i omaduste ja eeliste kohta, eriti ärimaailma jaoks, rääkisime Ott Velsbergiga, kes oli nõus meie küsimustele vastama.