AI: Kuidas teeb Bürokratt Eesti ettevõtjate elu lihtsamaks? Intervjuu Ott Velsbergiga

IA: Comment Bürokratt va simplifier la vie des entrepreneurs en Estonie? Entretien avec Ott Velsberg

Tehisintellekti kasutamise hiljutine plahvatuslik kasv üldsuse poolt on vaid üks tagajärg pikaajalise töö tulemustest, mida on teinud erinevad era- ja avaliku sektori algatused eesmärgiga saada vahend, mis suudab lihtsustada ettevõtjate, töötajate, klientide ja kodanike elu üldiselt.
Eesti, mis on digitaliseerimise pioneer, ei saa endale lubada, et ta ei jääks tehisintellekti esilekerkimisest ilma, ning on juba mitu aastat arendanud vahendeid, mis võiksid parandada riigi ja kodanike vahelist suhtlust.

Seda ülesannet on usaldatud Eesti Vabariigi majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi valitsuse andmekaitse peaspetsialist Ott Velsbergile.
Andmeteaduse eksperdi Velsbergi ülesanne on jälgida valitsuse andmete ökosüsteemi strateegilist koordineerimist ja planeerimist, samuti erinevaid projekte sellistes valdkondades nagu tehisintellekt, andmehaldus, sealhulgas kodanikukeskne andmehaldus, eraelu puutumatust suurendavad tehnoloogiad ja avatud andmed.
Samuti juhib ta valitsuse tehisintellekti strateegia rakendamist ja on eelkõige seotud Eesti riigi virtuaalse assistendi Bürokratt arendamisega.

Termin Kratt pärineb eesti mütoloogiast, kus sellega tähistati kuradiga sõlmitud lepingust sündinud maagilist olendit, kes täitis oma peremehe kõiki käske.
Kuna Kratt muutus oma omanikule ohtlikuks, kui talle ei antud ülesannet, on sellest olendist nüüdseks saanud tehisintellekti metafoor, teenija, kelle suhtes tuleb olla ettevaatlik.
Nii et sõnamäng “bürokraadiga” ei olnud mõttekas.
Esmapilgul tundub Bürokratt olevat juturobot (vestlusrobot), mis on võrreldav teiste virtuaalsete assistentidega, mida võib leida paljudel veebilehtedel, mis juhatab teid sirvimisel ja vastab teie küsimustele.
Bürokratti eesmärk on vabastada kodanikud haldusmenetlustest, näiteks lubade taotlemisest või isikut tõendavate dokumentide uuendamisest, pakkudes kõigile kättesaadavat, lihtsasti kasutatavat ja intuitiivset platvormi.
Kuidas on Bürokratt siis võrreldav praegu palju kõneainet pakkunud tehisintellekti ChatGPT-ga?
Bürokratt, nagu härra Velsbergi meeskond on selle välja töötanud, on piiratud nende avalike teenustega, kes on valmis seda kasutusele võtma.
Teisisõnu, Bürokratt ei vasta teie küsimustele selle põhjal, mida ta leiab internetist, nagu seda praegu teeb ChatGPT, vaid kasutab selle asemel ressursse, mida teda kasutav teenus on talle andnud, ning tal on ka õigus täita haldusdokumente, kasutades teavet, mille ta saab kodanikuga vesteldes, ulatuses, mille asjaomased teenused on kindlaks määranud.
Bürokratt ei loo sisu tellimuse alusel, vaid kasutab teie esitatud teavet, et kiirendada kõige üleliigsemate ülesannete (näiteks vormide täitmine ja failide edastamine) töötlemist.
Et rohkem teada saada Bürokratt’i omaduste ja eeliste kohta, eriti ärimaailma jaoks, rääkisime Ott Velsbergiga, kes oli nõus meie küsimustele vastama.

Millised on Bürokratt’i praegused rakendus- ja kasutusvaldkonnad ja kuidas need võivad tulevikus areneda?

Bürokratt on nüüdseks muutunud populaarseks juturobotiks, mida kasutavad mitmed valitsusasutused, näiteks Eesti Statistikaamet, politsei, piirivalve ja Viimsi vald.
Praegu on Bürokratt’i esmane funktsioon kasutajate halduskoormuse leevendamine ja kõige sagedamini esitatavatele küsimustele vastamine.
Siiski on üha suurem nõudlus Bürokraadi teenuste laiendamise järele.
Bürokratt’i tulevik tundub paljutõotav, sest selle eesmärk on pakkuda inimestele ühtset kontaktpunkti valitsusega suhtlemiseks ja mis tahes vajaliku teabe saamiseks.
Võimalus optimeerida suhtlust valitsusega ja juurdepääsu teabele muudab Bürokratt’i asendamatuks vahendiks avalike teenuste tuleviku jaoks.
Praegu töötame häälega suhtlemise rakendamise, mitme keele, automaatse tõlgi ja isegi viipekeele tuvastamise vahendi lisamise kallal.
Kui keegi otsustab täna Eestis ettevõtte asutada, siis kuidas saab Bürokratt teda selles aidata?
Kui eespool mainitud valitsusasutused juba kasutavad Bürokratt’i, siis Riiklike Registrite ja Infosüsteemide Keskus (RIK) on praegu bürokratt’i oma tegevuses kasutusele võtmas.
RIK vastutab e-riigikassa portaali, mis on üks peamisi teenuseid Eesti ettevõtetele, arendamise ja hooldamise eest.
Kui RIK on Bürokratt kasutusele võtnud, saab ta pakkuda ettevõtetele palju abi, näiteks lihtsustades ettevõtte asutamisega seotud haldusmenetlusi või aidates esitada iga-aastase finantsauditi jaoks vajalikke dokumente.
Lisaks RIKi kasutamisele on Bürokratt võimeline teavitama ettevõtteid ka toetustest, millele neil võib olla õigus, teavitama neid uutest turuvõimalustest, abistama neid maksumenetlustes ja palju muud.
Kokkuvõttes optimeeritakse ja lihtsustatakse kogu protsessi.
See on paljutõotav avaliku teenuse tuleviku jaoks, mis muutub ettevõtjate jaoks kättesaadavamaks ja praktilisemaks.

Kas olete ette näinud või näinud Eesti ettevõtjate seas muid vajadusi, mida valitsus võiks AI abil rahuldada?

Bürokratti potentsiaal ettevõtlusega seotud teenuste valdkonnas on tohutu.
Tehisintellekt võiks anda ettevõtetele soovitusi palgaerinevuste, ärivõimaluste, uute turgude jne kohta.
Bürokratt võiks näiteks lihtsustada ettevõtte asutamist, pakkudes ressursse ja nõuandeid, kuid teenus võiks aidata ka igasuguste maksudega seotud haldusülesannete täitmisel, muutes maksualased õigusaktid arusaadavamaks.
Üldiselt võiks Bürokratt’i kasutamine ärimaailmas oluliselt parandada ettevõtete tõhusust ja tootlikkust.
Tehnoloogia arenedes võime oodata üha keerukamaid vahendeid, mis pakuvad igas suuruses ettevõtetele veelgi laiemat teenuste valikut.
Te olete juba ühes intervjuus maininud, et Eesti ei ole ainus riik, kes töötab sellise projektiga.
Kas te töötate Bürokratt’i arendamisel koos teiste riikidega?
Millises vormis see koostöö toimub?
Koostöö ja teadmiste jagamine on avaliku teenistuse arengu ja edu seisukohalt ülioluline, eriti kui tegemist on virtuaalsete assistentidega.
Oleme aktiivselt osalenud aruteludes mitme riigiga, et jagada oma meetodeid ja uurida tehnoloogiasiirde võimalusi, et luua koostalitlusvõimeline virtuaalsete assistentide võrgustik.
Näiteks oleme saanud rääkida Soomega AuroraAI virtuaalsest assistendist, kuid oleme alustanud arutelusid ka Belgiaga Bürokratt’i kasutuselevõtu üle, keskendudes võimalusele pakkuda avalikke teenuseid piiriüleselt, et muuta need kodanikele mugavamaks ja kättesaadavamaks.
Nende arutelude kaudu püüame tuvastada ühist huvi pakkuvaid punkte ja mõista, kuidas meie tehnoloogiaid saab teistes riikides kohandada ja taaskasutada.
Meie lõppeesmärk on edendada innovatsiooni ja koostööd avalikus sektoris ning liikuda tuleviku suunas, kus kodanikel kogu maailmas on juurdepääs kvaliteetsetele avalikele teenustele.
Kas ettevõtted või valitsused on pöördunud teie poole, et töötada välja “oma versioon” Bürokrattist?
Bürokratti populaarsus ei piirdu ainult valitsusasutustega.
Paljud ettevõtted on samuti väljendanud huvi Bürokratt’i rakendamise vastu oma tegevuses ja mõned on juba astunud samme.
Bürokratt’i laialdane kasutuselevõtt erasektoris ei ole üllatav, sest see tööriist on saadaval avatud lähtekoodiga tarkvarana.
Ettevõtted saavad hõlpsasti kasutada Bürokratt’i võimalusi haldusülesannete optimeerimiseks, kulude vähendamiseks ja üldise tõhususe suurendamiseks.
Kuna Bürokratt levib paljudes sektorites üha laialdasemalt, loodame, et üha rohkem organisatsioone saab kasu selle paljudest eelistest.
Arvestades vastuolusid ja muret tehisintellekti demokratiseerimise pärast, kas peate Bürokratti turvaliseks tehnoloogiaks?
Meie jaoks on oluline tagada, et Bürokratt oleks meie kasutajate jaoks turvaline ja ohutu tehnoloogia.
Privaatsus, usaldus ja küberturvalisus on meie arendusprotsessi olulised komponendid ning me tagame süstemaatiliselt, et meie tööriistad vastavad kõrgeimatele turvastandarditele.
Selleks rakendame rangeid turvameetmeid ja -protokolle kogu arendustegevuse vältel, alates projekteerimisest kuni kasutuselevõtuni.
Jälgime pidevalt kõiki turvaauke ja reageerime neile.
Meie pühendumust turvalisusele ja privaatsusele peegeldab kasutajate suur usaldus Bürokratti vastu.
Tunnistame, et selle usalduse säilitamine on ülimalt tähtis, ning seame ka tulevikus oma tehnoloogiate arendamisel turvalisuse prioriteediks.
Märkus: See intervjuu viidi algselt läbi inglise keeles.

Arthur Fertier

CAdFE praktikant

Võta meiega ühendust!

✉ contact@ccife.ee

CCI France-Estonie on uhkusega liitunud CCI France Internationaliga, mis on Prantsuse kaubandus- ja tööstuskodade ülemaailmne võrgustik.

Laadige alla CCIFI Connect rakendus

Kiirendage oma äritegevust tänu Prantsuse ettevõtete esimesele eravõrgustikule 94 riigis: 119 koda | 33 000 ettevõtet | 4000 üritust | 300 komiteed | 1200 eksklusiivset eelist Eksklusiivselt Prantsuse kaubandus-tööstuskodade liikmetele välismaal,avastage CCIFI Connect rakendus.

Hoidke end kursis!

Hoidke end kursis koja viimaste uudistega, et te ei jääks vahele ühestki eelseisvast üritusest.

Valmistatud by Cycoma

Copyright 2024 Chambre de Commerce et d’Industrie France Estonie

Võta meiega ühendust!

✉ contact@ccife.ee

CCI France-Estonie on uhkusega liitunud CCI France Internationaliga, mis on Prantsuse kaubandus- ja tööstuskodade ülemaailmne võrgustik.

Laadige alla CCIFI Connect rakendus

Kiirendage oma äritegevust tänu Prantsuse ettevõtete esimesele eravõrgustikule 94 riigis: 119 koda | 33 000 ettevõtet | 4000 üritust | 300 komiteed | 1200 eksklusiivset eelist Eksklusiivselt Prantsuse kaubandus-tööstuskodade liikmetele välismaal,avastage CCIFI Connect rakendus.

Hoidke end kursis!

Hoidke end kursis koja viimaste uudistega, et te ei jääks vahele ühestki eelseisvast üritusest.

Valmistatud by Cycoma

Copyright 2024 Chambre de Commerce et d’Industrie France Estonie